”NYT”: nauczyciele biologii w USA nie chcą uczyć o ewolucji

2011-03-15 00:00:00
”NYT”: nauczyciele biologii w USA nie chcą uczyć o ewolucji

Amerykańscy naukowcy odkryli, że tylko 28 procent nauczycieli biologii konsekwentnie przestrzega zaleceń Narodowej Rady Badań Naukowych dot. nauczania ewolucji w szkołach. Zgodnie z wytycznymi Rady, ewolucja powinna być przedstawiana jako fundament biologii, scalający wszystkie elementy w jedną całość. Ku przerażeniu uczonych, zamiast ewolucji w szkołach i na wyższych uczelniach obecny jest kreacjonizm. Zezwala się także uczniom na przyjęcie teorii alternatywnych, wyjaśniających w jaki sposób powstało życie na ziemi.

13 proc. wszystkich nauczycieli szkół publicznych w USA uczy na lekcjach biologii kreacjonizmu. Pozostałe, blisko 60 proc. nauczycieli, stara się unikać kontrowersji i prezentuje zarówno założenia ewolucji, jak i jej naukową alternatywę (teorię Inteligentnego Projektu). Zezwala się także uczniom na przyjęcie wybranego przez nich stanowiska w tej kwestii.
 
Wyniki badania opublikowano 28 stycznia w fachowym piśmie „Science". Naukowcy stwierdzili, że nauczyciele uczący o ewolucji nie starają się zgłębiać tematu i nie przedstawiają teorii ewolucji jako jedynej i prawdziwej teorii naukowej, wyjaśniającej, w jaki sposób powstało życie, jak ewoluowały gatunki. Mówią jedynie o ewolucji na poziomie molekularnym.

Eric Plutzer, współautor pracy, powiedział, że najbardziej entuzjastyczni zwolennicy kreacjonizmu nie znajdują się wyłącznie na południu Stanów Zjednoczonych, ale – co jego zdaniem jest szokujące – można ich spotkać rozproszonych po całym kraju, nawet na wschodnim, czy zachodnim wybrzeżu, tradycyjnie uznawanych za ostoję coraz bardziej kompromitującej się teorii Darwina.
 
Co ciekawe, badacze zaobserwowali, że z roku na rok przybywa studentów biologii. Dlatego też siła oddziaływania tych, którzy nauczają i będą w przyszłości nauczać tego przedmiotu jest ogromna i stale rośnie.
 
Randy Moore, profesor biologii na Uniwersytecie Minnesota wcale nie był zaskoczony wynikami badań. – Tego rodzaju dane odzwierciedlają na szczeblu regionalnym, a w niektórych przypadkach na szczeblu krajowym, to co wiadomo od dziesięcioleci.  Kreacjoniści nauczają w szkołach i to nie tylko na Południu – mówi. – Co najmniej 25 procent nauczycieli szkół średnich w Minnesocie wprost naucza kreacjonizmu

– Studenci są pozbawiani bogactwa edukacji naukowej – twierdzi dr Plutzer, profesor nauk politycznych na Penn State University. – Uważamy, że 60 procent tzw. ostrożnych nauczycieli reprezentuje grupę tych, którzy, gdyby byli lepiej wykształceni w przedmiotach ścisłych w ogóle, a w zakresie ewolucji w szczególności, wówczas byliby bardziej pewni swoich umiejętności i potrafiliby lepiej wyjaśniać kontrowersyjne tematy swoim uczniom, rodzicom, kuratorom itp.

Dr Moore ma jednak wątpliwości, czy aby na pewno szkolenie nauczycieli jest odpowiedzią na problem. – Poprzez kursy nie można dotrzeć do kreacjonistów –
– Od 15 do 20 procent nauczycieli naucza na biologii kreacjonizmu – kontynuuje. – To jest największa porażka w nauczaniu przedmiotów ścisłych. Nie ma innej dziedziny, w której nauczyciele odrzucaliby podstawy ich nauki, jak to czynią w biologii
mówi. – Oni już wiedzą, czym jest ewolucja. Są magistrami biologii, albo byłymi studentami tego kierunku. Oni po prostu odrzucają to, czego ich uczyliśmy.

Źródło: The New York Times, AS

Komentarz PiotrSkarga.pl:
Widać tu ogromną irytację zwolenników ewolucji, dla których jest ona dogmatem i jednym z fundamentów naturalistycznej wizji świata i człowieka. Podważanie ewolucjonizmu oznacza więc postawienie dużego znaku zapytania nad ową naturalistyczną koncepcją i może skłaniać wielu do skierowania swych myśli ku Bogu – jedynemu Stwórcy i Panu świata i człowieka, a tego wrogowie religii boją się jak diabeł święconej wody.
„Jeśli upokorzy się mój lud, nad którym zostało wezwane moje Imię, i będą błagać, i będą szukać mego imienia, i odwrócą się od swoich złych dróg, ja im wybaczę, a kraj ich ocalę.” 2 Krn 7,14 Tymi słowami Pan Prezydent Elekt Karol Nawrocki rozpoczął swoje przemówienie po oficjalnym ogłoszeniu wyników wyborów na Urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polski w 2025 roku.
Coraz wyższe ceny energii i paliw. Nowe podatki i opłaty oraz restrykcje i wymogi wymierzone we właścicieli domów czy mieszkań, przedsiębiorców, kierowców, rolników... Czy w Zielonym Ładzie jakkolwiek chodzi o ekologię i co w związku z „ekologiczną” polityką Unii Europejskiej czeka nas w najbliższych latach? Opowiedzą o tym nasi eksperci w stolicy Dolnego Śląska, już we wtorek 17 czerwca.
Rozmowa z Dariuszem Walusiakiem, reżyserem filmowym, członkiem komitetu organizacyjnego Narodowego Orszaku Chrystusa Króla. Orszak rozpocznie Msza Święta w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach, o godz. 12.00, skąd z modlitwą ulicami Krakowa przejdziemy na Wawel. W archikatedrze wawelskiej będziemy adorować Chrystusa w Najświętszym Sakramencie. Stowarzyszenie Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi wspiera organizację Narodowego Orszaku Chrystusa Króla.
Kontynuując inicjatywę SKCh im. Ks. Piotra Skargi i grupy Apostolatu Fatimy, spotykamy się w najbliższy piątek 6 czerwca 2025 r. na wspólnej modlitwie. Gorąco zachęcamy Państwa do dołączenia, co można uczynić osobiście (w Krakowie) lub zdalnie za pośrednictwem transmisji na żywo przez serwis YouTube.
W czwartek 5 czerwca w Poznaniu organizowane jest spotkanie Klubu „Polonia Christiana”, poświęcone tematowi obrony polskiej szkoły przed jej dalszą degradacją. Niebezpieczne pomysły Ministerstwa Edukacji Narodowej zagrażają normalnemu edukowaniu młodych ludzi w oparciu o tradycyjne wartości. Temat poznańskiego wykładu i dyskusji z udziałem Zdzisławy Piaseckiej ze „Stowarzyszania Nauczyciele dla wolności” brzmi „Edukacja zdrowotna, rodzicu czy wiesz…?”.