Rewolucja kulturalna we Włoszech w ciągu ostatnich 50 lat

2009-10-23 00:00:00
Rewolucja kulturalna we Włoszech w ciągu ostatnich 50 lat

Wykład wygłoszony w Krakowie 10 października 2009 roku podczas VI Kongresu Konserwatywnego.

Antonio Gramsci i rewolucja kulturalna

Włochy były miejscem, w którym koncepcja rewolucji kulturalnej została pierwotnie opracowana.

Według Karola Marksa, stosunki własności i produkcji tworzą podstawową rzeczywistość, tzw. infrastrukturę. Wszystkie inne porządki społeczeństwa: prawny, polityczny, społeczny, kulturalny, moralny, religijny itp. superstruktury były uznawane przez niego za konsekwencje struktury gospodarczej.

Co więcej, zdaniem Marksa struktura gospodarcza określa świadomość człowieka. „Sposób wytwarzania dóbr materialnych na ogół warunkuje procesy życia społecznego, politycznego i duchowego – pisał – to nie świadomość ludzka określa byt społeczny, lecz przeciwnie, byt społeczny określa świadomość”. (1)

Marks uważał, że zmiana systemu produkcji automatycznie pociągnie za sobą zmianę w „superstrukturze”, a ostatecznie w samej strukturze psychologicznej ludzi, tworząc tym samym „nowego socjalistycznego człowieka”.

Zajmowanie się przez Marksa wyłącznie strukturą gospodarczą sprawiło, że zaniedbał on rewolucyjne działania w sferze kultury i religii. Aby naprawić to zaniedbanie dwudziestowieczne nurty marksizmu, poczynając od Antonio Gramsci’ego (1891-1937) rozwinęły nowe teorie na temat rodzaju rewolucji koniecznej do obalenia obecnego porządku rzeczy. Kluczowe dla tych teorii były koncepcje „hegemonii kulturalnej” i jej następstwa, tj. „rewolucji kulturalnej”. (2)

Zgodnie z teorią „hegemonii kulturalnej”, burżuazja uciska niższe klasy nie tylko dzięki władzy ekonomicznej i politycznej, lecz w szczególności poprzez dominację kulturalną. To zakłada, że kultura jest formowana przez burżuazję i z tego powodu ucieleśnia ona szczególny punkt widzenia świata, składający się z wartości moralnych, intelektualnych i psychologicznych wzorców, dostosowanych do zachowania władzy przez burżuazję.

Gramsci, zatem zaproponował rewolucję, która zmieniłaby kulturę, która z kolei miała spowodować zmiany we wszystkich innych dziedzinach.
Święty Charbel Makhlouf – maronicki mnich i pustelnik z Libanu – pozostawił po sobie znakomity wzór duchowości, którego świat dzisiaj tak bardzo potrzebuje. Jego życie pełne było cnót, które pomogą każdemu z nas wzrastać w świętości, nawet w codziennej rutynie. Które z nich i w jaki sposób powinien wdrożyć w swoje życie każdy świadomy katolik?
Zostań Przyjacielem „Przymierza z Maryją”. Pomóż nam w rozwoju naszego pisma, aby stając się coraz bardziej atrakcyjne treściowo i wizualnie, przyciągało do Matki Bożej kolejnych naszych bliźnich. Już teraz zapoznaj się z misją i przywilejami naszej wspólnoty.
- Postaraj się o wybicie medalika według tego wzoru. Wszyscy, którzy będą go nosili, dostąpią wielkich łask, szczególnie jeśli będą go nosili na szyi. Łaski będą obfite dla tych, którzy nosić go będą z ufnością – usłyszała od Matki Bożej podczas objawienia św. Katarzyna Laboure 27 listopada 1830 roku. Dziś i Ty możesz otrzymać Cudowny Medalik i dostąpić wszelkich łask obiecanych przez Maryję. Wystarczy, że klikniesz w link i wypełnisz krótki formularz.
Czy wierzysz w swojego Anioła Stróża? Co odpowiesz na to proste przecież pytanie? Będziesz się zastanawiał? Zaprzeczysz? A może, bo tak wypada, wciąż niepewnym jednak głosem stwierdzisz, że… oczywiście? A co odparł jeden z kleryków, zapytany w ten sposób przez św. Ojca Pio w San Giovanni Rotondo?
W pierwszy piątek miesiąca sierpnia o godzinie 15.00 w Bazylice Bożego Ciała w Krakowie odbędzie się comiesięczna wspólna Modlitwa Różańcowa w intencji Apostołów Fatimy i Przyjaciół „Przymierza z Maryją”.