W USA jest ponad 22 mln byłych katolików

2011-02-15 00:00:00
W USA jest ponad 22 mln byłych katolików

W Stanach Zjednoczonych obecnie jest ponad 22 mln byłych katolików. Żadne wyznanie religijne nie straciło tylu wiernych. Jeden na trzech Amerykanów wychowanych w wierze katolickiej, opuszcza Kościół. Gdyby nie imigracja, katolicyzm w Ameryce skurczyłby się dramatycznie.

Z badań przeprowadzonych przez Pew Forum wynika, że na jednego nowego katolika w USA przypada czterech odchodzących od Kościoła. Z drugiej jednak strony obserwuje się najwięcej, w porównaniu z innymi wyznaniami, dorosłych konwertytów na katolicyzm.

Według naukowców z Pew Forum, duszpasterze w Ameryce mają problem z ewangelizacją. Trudno im konkurować z innymi grupami wyznaniowymi, których jest bardzo dużo w Stanach Zjednoczonych. Niejednokrotnie odwołują się one do różnych zabiegów marketingowych. I na tym polu, zdaniem fachowców, Kościół katolicki przegrywa. 

Badacze zwracają uwagę, że nawet gdyby Kościół chciał zmienić swoje podejście, stać się bardziej liberalny (dopuścić antykoncepcje, aborcję, homoseksualizm), wcale nie oznaczałoby to, że utrzymałby wielu katolików przy sobie. Okazuje się bowiem, że spora grupa katolików odeszła od Kościoła i stała się protestantami (głównie ewangelikami), bo ich zdaniem był on za mało konserwatywny. Zwrócono również uwagę, że najczęściej od Kościoła odchodzą młodzi ludzie, między 18. a 24. rokiem życia. 

Jeśli utrzyma się niepokojący trend demograficzny i w rodzinach latynoskich tradycyjnie katolickich, stale będzie się zmniejszać liczba dzieci, to w przyszłości katolicyzm będzie jeszcze bardziej tracił, chyba że duchowni wypracują nowe metody pozyskiwania wiernych.

Greg Smith zauważa, że aż 65 proc. byłych katolików po prostu przestało wierzyć w Boga. Pozostała część narzeka, że Kościół jest zbyt konserwatywny, albo zbyt liberalny.

Źródło: The National Catholic Reporter, AS
 
Komentarz PiotrSkarga.pl:
Kryzys w kościele amerykańskim jest tylko częścią kryzysu Kościoła powszechnego. Jak tylko Kościół znów zacznie głosić Prawdę w całej swej pełni bez kompromisu z duchem tego świata z pewnością pozyska całe rzesze wiernych. Przykładem jest choćby starożytny Rzym, w którym ludzie nawracali się choć w konsekwencji narażali się na prześladowania i śmierć.
Kontynuując inicjatywę SKCh im. Ks. Piotra Skargi i grupy Apostolatu Fatimy, spotykamy się w najbliższy piątek 6 czerwca 2025 r. na wspólnej modlitwie. Gorąco zachęcamy Państwa do dołączenia, co można uczynić osobiście (w Krakowie) lub zdalnie za pośrednictwem transmisji na żywo przez serwis YouTube.
W czwartek 5 czerwca w Poznaniu organizowane jest spotkanie Klubu „Polonia Christiana”, poświęcone tematowi obrony polskiej szkoły przed jej dalszą degradacją. Niebezpieczne pomysły Ministerstwa Edukacji Narodowej zagrażają normalnemu edukowaniu młodych ludzi w oparciu o tradycyjne wartości. Temat poznańskiego wykładu i dyskusji z udziałem Zdzisławy Piaseckiej ze „Stowarzyszania Nauczyciele dla wolności” brzmi „Edukacja zdrowotna, rodzicu czy wiesz…?”.
W czwartek 29 maja w „Starym Młynie” przy ul. Szerokiej 19 w Szczecinie odbędzie spotkanie Klubu „Polonia Christiana” z prof. Grzegorzem Kucharczykiem. W roku tysiąclecia pierwszej koronacji królów Polski nasz szczeciński klub zaplanował wykład „Świętość i suwerenność. Jak i dlaczego powstało tysiąc lat temu Królestwo Polskie?”.
Kierowani umiłowaniem Boga i Ojczyzny, a także odpowiedzialnością za losy Rzeczypospolitej i Narodu Polskiego, z pełnym przekonaniem wołamy: przestrzegamy wszystkich katolików przed głosowaniem w II turze wyborów prezydenckich na Rafała Trzaskowskiego!
W dniach 13-14 czerwca w Warszawie odbędzie się konferencja pn. „Wiara i nauka w dobie sekularyzacji”, odwołująca się do najnowszych badań naukowych, dzięki którym więcej dowiemy się o istnieniu inteligentnego projektu, będącego alternatywnym – w stosunku do ewolucjonizmu darwinowskiego – wyjaśnieniem powstania świata. Bazujący na latach analiz i badań naukowcy pokażą nam, jak krucha jest teoria Darwina, akceptowana przez zwolenników materialistycznej i ateistycznej wizji poznania świata.