Weigel o ”tępych liberalnych katolikach” zdradzających swoje dziedzictwo

2012-02-26 00:00:00
Weigel o ”tępych liberalnych katolikach” zdradzających swoje dziedzictwo

George Weigel, amerykański etyk odnosząc się do skandalicznej ustawy i zarządzeń wykonawczych administracji Baracka Obamy, usiłujących zmusić m.in. katolickie szpitale i przychodnie do finansowania aborcji, sterylizacji i antykoncepcji,  zwraca uwagę na fakt, że tzw. liberalni katolicy zdradzają własne dziedzictwo. Pisze, że o ile można wybaczyć zdradę ideałów przez niedouczonych kongresmenów, o tyle niewybaczalne jest postepowanie tzw. intelektualistów, nazywających siebie katolikami. 

Wg Weigla można nawet zrozumieć reakcję rzekomych katoliczek: sekretarz zdrowia Kathleen Sebelius, senator Patty Murray, kongresmenki Rose De Lauro, czy byłej speaker Izby Reprezentantów Nancy Pelosi, a nawet szefowej Katolickiego Stowarzyszenia Medycznego siostry Carol Keehan - zainteresowanej bardziej robieniem biznesu z departamentem zdrowia niż przestrzeganiem i egzekwowanie katolickiego nauczania ? o tyle niezrozumiałe  i niewybaczalne jest postepowanie intelektualistów, zwących się ?liberalnymi katolikami?, którzy zdradzają swoje dziedzictwo. 
 
Amerykański wykładowca pisze: "Ale co z intelektualistami" Co z naciskiem określających się jako "liberalni katolicy" komentatorów, publicystów, którzy winni zwrócić uwagę na to, że reforma zdrowia narusza wolności religijne lub co najmniej budzi obawy o to, że będzie je naruszać? Co się dzieje, że zapewniają oni intelektualną i polityczną osłonę dla takich osób jak Sebelius, DeLauro, i Murray i Pelosi, popierając ich naciski, by wdrożyć ?prewencyjne usługi?, które rzekomo są niezbędne dla zdrowia kobiety?? 
 
Weigel przypomina, że wielu z tych intelektualistów wsparło kampanię Obamy w 2008 roku, więc w pewnym sensie może nawet nie dziwi ich wyjątkowa stronniczość. Jest jednak jego zdaniem coś "tragicznego" w ich postepowaniu. "Liberalni katolicy" po prostu zdradzili swoją koncepcję wolności religijnej, zdradzili swoje "wzniosłe" dziedzictwo.
 
Przypomina, że na przełomie XIX i XX w. Kościół katolicki rozwijał doktrynę wolności religijnej. W tym procesie kluczowe okazały się doświadczenia Kościoła amerykańskiego, a istotną rolę w formowaniu doktryny odegrał amerykański jezuita, ks. John Courtney Murray, autor opracowania o wolności religijnej, którego wywody na samym początku były mocno krytykowane przez papieży za to, że tak naprawdę tzw. wolność religijna prowadzi do oziębłości religijnej, a wkonsekwencji do ateizmu. 
 
Weigel przypomina, że sytuacja Kościoła katolickiego w nowo powstałym państwie, jakim były Stany Zjednoczone była zupełnie odmienna od sytuacji Kościoła w Europie. Zupełnie inaczej wyglądały relacje państwo ? Kościół: istniał  instytucjonalny rozdział Kościoła i państwa, a konstytucja gwarantowała  swobodne praktykowanie religii. Zdaniem Weigla, było to nawet dobre rozwiązanie dla katolicyzmu w Ameryce. Kościół w USA rozwijał się bardzo dobrze w XIX w., zyskując coraz to więcej wiernych. 
 
Etyk zwraca uwagę, że pod koniec XIX w. papież Leon XIII w związku z upowszechnieniem się idei oświeceniowych, zaczął baczniej przyglądać się relacjom państwo ? Kościół i badać fundamenty katolickiej teorii wolności religijnej. 40 lat później John Courtney Murray zaczął analizować pisma Leona XIII, by w pełni opracować koncepcję wolności religijnej. Nie mógł jednak liczyć na poparcie tradycjonalistów, którzy zwracali uwagę na fakt, że tzw. wolność religijna sprzyja szerzeniu się błędów i ateizmowi, a błąd w Kościele jest niedopuszczalny. Murray próbował ich przekonać do swojej koncepcji, sugerując, że od samego początku istniał rozdział instytucji państwowych i Kościoła. Przypomniał on nauczanie papieża Gelazjusza I z V wieku, który dokonał wyraźnego rozróżnienia między kapłańską władzą a autorytetem politycznym. Murray zasugerował na podstawie teorii Gelazjusza, że rozdział instytucji religijnych i państwowych istniał od samego początku, przy czym obowiązkiem państwa było zapewnienie swobody praktykowania religii. Jezuita doszedł nawet od wniosku, że prawo do wolności religijnej oznacza w praktyce prawo do praktykowania religii jakiej się chce, a państwo ma tę swobodę zapewnić.
 
Teza ta na samym początku była mocno krytykowana przez kręgi kościelne i papieży. Ostatecznie jednak poparli ją biskupi z państw komunistycznych, dostrzegając w niej szansę na rozwiązanie swojego problemu - funkcjonowania Kościoła w komunistycznym reżimie. Poparli ją także biskupi amerykańscy, którzy chcieli wymusić od władz świeckich gwarancję dla swobody funkcjonowania w coraz bardziej sekularyzującym się państwie a także niektórzy biskupi z Europy Zachodniej, co spowodowało, że w 1965 r. papież Paweł VI ogłosił w czasie trwania  Soboru Watykańskiego II Deklarację o wolności religijnej w państwie. 
 
Do dziś idea ta budzi liczne kontrowersje doktrynalne. Służy ona przede wszystkim tzw. liberalnym katolikom -którzy przyczynili się m.in. do upowszechnienia tak skandalicznych praw, jak ustaw o tzw. homo-małżeństwach, dopuszczalności  aborcji i antykoncepcji. ?Liberalni katolicy? twierdzą wręcz, że mają prawo głosić swoje poparcie dla idei, które Kościół uznaje za grzeszne, gdyż mają prawo do bycia członkami tego Kościoła.

 Uważają, że nawet wtedy, gdy publicznie deklarują wsparcie dla aborcji wciąż mają prawo przystępować do Komunii św. (sic!), chociaż zgodnie z nauczaniem Kościoła sami się ekskomunikują przez takie postępowanie. 
Zdaniem tzw. katolików liberalnych doktryna wolności religijnej sankcjonuje bowiem zjawisko, zgodnie z którym chociaż  błąd nie może mieć miejsca w Kościele, to jednak mogą w nim być osoby, które głoszą błędne opinie. 
Tymczasem Weigel zauważył, że "liberalni katolicy", którzy nie chcą zgodzić się na wyłączenie z obowiązywania skandalicznego prawa instytucji katolickich, zmuszając je do finansowania skandalicznych "usług zdrowotnych", takich jak aborcja, antykoncepcja czy sterylizacja, działają nawet wbrew własnemu dziedzictwu. Jego zdaniem niektórzy robią to "w sposób szczególnie paskudny" próbując powoływać się na osobę i dzieło Johna Courtney?a Murray'a, starając się przedstawić go jako zwolennika laicyzacji państwa. 
 
Weigel pisze, że cokolwiek by można było powiedzieć na temat Murray'a, to jednak 50 lat temu przestrzegał on  przed niebezpieczeństwem sekularyzmu. Etyk dodaje, że amerykańscy "liberalni katolicy" to tępi sekularyści, których Murray po prostu nie cierpiał. 

 
Źródło: NationalReview, AS.
 
Ponad 500 czerwonych róż złożyli w sanktuarium w Cascii Przyjaciele Stowarzyszenia Ks. Piotra Skargi na zakończenie kolejnej edycji kampanii „Święta Rito, przyjdź nam z pomocą!”. Pachnące i świeże bukiety, złożone z ulubionych kwiatów tej Świętej, były wyrazem wdzięczności za otrzymane dzięki św. Ricie łaski oraz symbolem powierzanych jej próśb. Teraz rozpoczynamy następną edycję naszej akcji i zapraszamy wszystkich do wzięcia w niej udziału.
CHCIELI NAS ZAKOPAĆ, NIE WIEDZIELI ŻE JESTEŚMY ZIARNEM! – już po raz dwunasty w Krakowie odbędą się Zaduszki za Żołnierzy Wyklętych – Niezłomnych. To już 16 listopada 2025. Zapraszamy! Wydarzeniu patronuje Stowarzyszanie Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi w Krakowie.
– Polska nie zginie, o ile przyjmie Chrystusa za Króla w całym tego słowa znaczeniu: jeżeli się podporządkuje pod Prawo Boże, pod prawo Jego Miłości. Inaczej, Moje dziecko, nie ostoi się – usłyszała podczas jednego z objawień Rozalia Celakówna, polska mistyczka żyjąca w pierwszej połowie XX w. Między innymi o treści tego objawienia i misji, którą otrzymała ta wizjonerka, możemy przeczytać w książce Proroctwa nie lekceważcie! Przepowiednie dla Polski autorstwa Pawła Kota i Adama Kowalika.
Jak wygląda sytuacja obrony życia w Polsce? O tym debatowano w warszawskim Klubie Stańczyka podczas konferencji zorganizowanej przez Stowarzyszenie Kultury Chrześcijańskiej im. Księdza Piotra Skargi, wskazując na szerokie spektrum problemu: od cywilizacyjnego, aż po głęboko duchowe.
Klub Polonia Christiana w Krakowie oraz Stowarzyszenie Kultury Chrześcijańskiej im. Księdza Piotra Skargi zapraszają na wyjątkową i niezwykle ważną konferencję pt. „Czy Polsce grozi kolejny rozbiór?”. Wydarzenie to jest organizowane w związku z 230. rocznicą III rozbioru Polski, który na 123 lata wymazał naszą Ojczyznę z map świata.