Zalety oddzielnej edukacji dziewcząt i chłopców
2008-01-22 00:00:00
W Stanach Zjednoczonych odradza się zainteresowanie oddzielnymi szkołami dla chłopców i dziewcząt. W związku z planowanym zamknięciem ponad dwudziestu szkół w samym Waszyngtonie, 4 stycznia na łamach „Washington Times” pojawiła się idea, aby niektóre z nich przekształcić w szkoły jednopłciowe – informuje agencja Zenit.
W 1972 r. uchwalono poprawkę do prawa federalnego, regulującą kwestię szkolnictwa publicznego, która miała doprowadzić do zamknięcia szkół niekoedukacyjnych. Do 1995 r. w USA jedynie trzy szkoły publiczne oferowały oddzielną edukację dla chłopców i dla dziewcząt.
Późniejsze zmiany pozwoliły na tworzenie szkół nastawionych na osobne kształcenie. Obecnie, jak donosi „Washington Times”, w stolicy są dwie publiczne szkoły oferujące oddzielną edukację.
W ub. roku w waszyngtońskiej szkole Hope Comunity Charter School przeprowadzono eksperyment, który polegał na odseparowaniu dziewcząt od chłopców w szóstej klasie prawie na cały dzień. Eksperyment okazał się sukcesem i postanowiono ten program wdrożyć także w klasach od 5 do 7.
Według ogólnokrajowego stowarzyszenia, optującego za oddzielną edukacją publiczną, do października 2007 r. w USA było przynajmniej 366 szkół publicznych oferujących edukację oddzielną dla chłopców i dziewcząt. Część z nich oferowało oddzielne klasy, a część (88) to były typowe szkoły przeznaczone tylko dla jednej płci.
Obecnie w całym kraju podejmuje się inicjatywy, które mają doprowadzić do powołania większej liczby takich szkół. Część z nich np. w stanie Minnesota zamierza na razie zaoferować oddzielne kursy z matematyki i przedmiotów technicznych.
Zdaniem zwolenników zróżnicowanego nauczania ze względu na płeć, w oddzielnych klasach osiąga się lepsze wyniki. – Są badania, które pokazują, że kobiety motywuje się przy pomocy innych czynników niż mężczyzn – twierdzi Steve Ullrich, nauczyciel inżynierii ze szkoły średniej Lakeville South High School. W przypadku chłopców trzeba położyć większy nacisk na aktywność fizyczną. Poza tym w szkołach, w których nie ma dziewcząt chłopcy są bardziej koleżeńscy i współpracują ze sobą. Są też skoncentrowani. Zarówno chłopcy jak i dziewczęta uczący się w oddzielnych klasach uzyskują lepsze wyniki na testach. Znacznie mniej też odnotowuje się problemów wychowawczych.
Przeprowadzono także badania, z których wynika, że dziewczynki są bardziej uważne, potrafią długo słuchać i dobrze się wysławiać, natomiast chłopcy uczą się bardziej mechanicznie. Są też bardziej niecierpliwi i impulsywni oraz nastawieni na rywalizację.
Również w Europie niektóre organizacje, głównie katolickie, zabiegają o tworzenie oddzielnych szkół. Jednak zdaniem o. Johna Flynna, tutaj dominuje stereotyp i za wszelka cenę realizuje się ideę równości płci. Kiedy w ubiegłym roku próbowano uzyskać zgodę na stworzenie oddzielnej publicznej szkoły katolickiej dla chłopców w Poczdamie, kuratorium oświaty w Brandenburgii nie wyraziło zgody na to zgody, powołując się na konieczność realizacji idei równości płci. We Francji wszystkie lub prawie wszystkie szkoły publiczne w kraju są koedukacyjne. Podobnie jest w Holandii, Danii, Czechach, na Słowacji, Litwie, Łotwie, w Szwecji i Liechtensteinie.
Źródło: Zenit.org, AS
Anioł Stróż jest przy nas zawsze. Posłuszny poleceniu samego Pana Boga, wiernie trwa przy nas przez całe nasze życie. Jest z nami dniem i nocą, towarzyszy nam rano oraz wieczorem i wciąż toczy bój o nasze zbawienie. My jednak często zapominamy o jego obecności… Aby to zmienić Stowarzyszenie Ks. Piotra Skargi prowadzi kampanię „Aniele Stróżu, czuwaj nade mną!”, do udziału w której zachęcamy każdego.
28 grudnia, w uroczystość Świętej Rodziny, w sanktuarium św. Józefa w Kaliszu, zostanie odprawiona Msza Święta w intencji wszystkich osób biorących udział w naszej kampanii „Najświętsza Rodzino, bądź naszą obroną!”
Nasz kalendarz „365 dni z Maryją” z motywem przewodnim: „Papiestwo – skała, na której stoi Święty Kościół” pomoże Ci chwalić Boga i Najświętszą Maryję Pannę oraz na nowo odkryć duchowe skarby Kościoła. Zadzwoń do nas pod numer 12 423 44 23 lub odwiedź stronę www.365dni.kalendarzmaryjny.pl i odbierz swój egzemplarz z wizerunkami Fatimskiej Pani oraz dwunastu papieży Kościoła Katolickiego!
27 listopada obchodzimy 195. rocznicę objawień Najświętszej Maryi Panny w paryskim domu Zgromadzenia Sióstr Miłosierdzia. Siostra Katarzyna Labouré otrzymała wtedy od Matki Bożej jasne polecenie: – Postaraj się o wybicie medalika według tego wzoru. Wszyscy, którzy będą go nosili, dostąpią wielkich łask, szczególnie jeśli będą nosili go na szyi. Tych, którzy we mnie ufają, wieloma łaskami obdarzę.
„Szkoła przestaje być placówką oświatową, a staje się pobytową placówką psychologiczno-pedagogiczną. Zanika jej podstawowa misja: przekazywanie wiedzy, stawianie wymagań i przygotowanie do życia w dojrzałym społeczeństwie. Konsekwencją tego jest również zagrożenie dla autonomii nauczycieli i de facto zagrożenie dla edukacji domowej, którą próbuje się ograniczyć”, czytamy w specjalnej petycji dotyczącej ratowania polskiej szkoły do Prezydenta RP Karola Nawrockiego przygotowanej przez Stowarzyszenie Kultury Chrześcijańskiej im. Księdza Piotra Skargi.